Den første oppdragsfasen omfatter ca. 13 måneders prosjektering med et prisanslag på ca. SEK 50 millioner kroner, som vil inngå i ordreinngangen i første kvartal 2019. Fase to omfatter ca. fire års produksjon til en verdi av ca. SEK 1 300 millioner. Dette blir ordreført ved avrop av fase to, som er planlagt til august 2020.
– Vi er stolte over å få bli med og bidra til forbedringer av infrastruktur som forenkler hverdagen for folk i vest-Sverige. Slike komplekse prosjekter, som stiller store krav til samarbeid, passer svært godt til Veidekkes involverende arbeidsform. Å komme tidlig inn i prosjektet gir oss mulighet til å finne optimale produksjonsmåter og skape gode prosjektresultater for alle parter, sier Jimmy Bengtsson, konserndirektør og landsjef for Veidekke Sverige.
Som en av Göteborgs viktigste og travleste trafikkårer, inngår Lundbyleden i det svenske stamveinettet og har derfor nasjonal interesse. Lundbyleden er i dag til tider tungt trafikkert og oppleves av mange som vanskelig å orientere seg i. For å øke kapasiteten og samtidig oppnå akseptabel funksjon og orienterbarhet, er det foreslått å bygge en ny trafikkmaskin mellom Leråkerskrysset og Brunnsbokrysset. Det planlagte Kvillekrysset vil erstatte Brunnsbokrysset, som vil bli stengt.
Prosjektet omfatter også utbygging av Bohusbanen til dobbeltspor ved Brunnsbo for å minske følsomheten for hendelser både på Hamnbanen og Bohusbanen. Utbyggingen gir samtidig mulighet for en fremtidig pendlerstasjon som vil gi nye muligheter i lokaltrafikken og god forbindelse til bytrafikken på Hisingen.
Prosjektet ”Lundbyleden” omfatter ombygging og nybygg av følgende infrastruktur:
- Ombygging av Lundbyleden mellom Brantingskrysset og Ringökrysset; det vil bli bygd en helt ny trafikkmaskin med ramper og bruer. Strekningen som er berørt er til sammen på ca. 1,5 km.
- Ombygging av gater og veier i Backaplan.
- Ombygging av Bohusbanen til dobbeltspor ved Brunnsbo; totalt ca. 1,5 km, der det skal bygges tre bruer for å planskille jernbanen fra øvrig trafikk.
- Nybygg av pendlertogstasjon – Brunnsbo.
Detaljplan DP0 er ventet å tre i kraft i løpet av første halvår 2019, hvilket er en forutsetning for beslutningsgrunnlaget for vei- og jernbaneplanen. Beslutningsgrunnlaget for vei- og jernbaneplanen forventes å tre i kraft i andre halvår 2019, som er en forutsetning for å utløse opsjonen for fase 2.
For mer informasjon, kontakt:
Jimmy Bengtsson, konserndirektør/landsjef Veidekke Sverige, jimmy.bengtsson@veidekke.se, +46 070-537 91 10
Fredrik Indevall, driftsleder Veidekke Anläggning Sydväst, Fredrik.Indevall@veidekke.se, +46 076-126 40 43
Kristina Andreasson, kommunikasjonssjef Veidekke Sverige, kristina.andreasson@veidekke.se, +46 072-516 99 63
For pressebilder, se www.flickr.com/photos/veidekke
Abonner på meldinger fra Veidekke
Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 36 milliarder kroner, og halvparten av de 8 600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.