Asfaltfresing

Asfaltfresing er en smart og kostnadseffektiv metode for å forbedre og vedlikeholde eksisterende asfalt. Ved å frese bort slitte eller skadede lag, kan vi forvandle gamle veier til nye, uten behov for store mengder ny asfalt. Dette gir både besparelser og et mindre miljøavtrykk.

Hos Veidekke har vi bred erfaring og høy kompetanse på asfaltfresing, og vi leverer skreddersydde løsninger som øker levetiden til veiene – både raskt og effektivt.

Vi jobber for entreprenører, stat og fylke og er operative i hele landet. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Veidekke har kompetansen og spesialutstyret som kreves for å utføre mange ulike arbeidsoppgaver som:

Buttfresing

I forbindelse med oppstart av asfaltering er det vanlig å frese en kant hvor asfalteringen starter. Fresekanten mot gammelt dekke er normalt lik dekketykkelsen, og det freses en kile som avtar i tykkelse ut over fra kanten. Lengden på kilen i meter er antall kg/m2 som skal legges, delt på 10. Skal det legges 80 kg/m2, vil kilens lengde bli 8 meter. Det freste arealet må feies før klebing. Det er viktig å klebe tverrskjøten godt slik at det ikke oppstår skader i overgangen mellom gammelt og nytt asfaltdekke.

Hvis det går trafikk mot fresekanten før asfalteringen starter legges det en midlertidig kile av asfalt som fjernes når nytt asfaltdekke starter ved buttskjøt

Fortanning

Ved gravehull, setningsskader eller der asfalten er gravd bort for å legge ny, kan vi frese ned slik at det nye asfaltlaget kan legges med overlapp inn på det gamle dekket. En sikrer da en sterk og jevn skjøt.

Følgende figur viser en prinsippskisse for utkiling ved grøft som krysser vegen.

Leggekant

Leggekant freses for eksempel inn mot en tilstøtende vei som ikke skal asfalteres. Leggekanter blir frest fra 3 – 4 cm dybde og ut i null, ofte fra 0,5 m – 2 meter bredde.

Traufresing

Traufresing er aktuelt å bruke når det er skader/krakelering i dekke. Ved traufresing freses kun deler av vegbredden og det vil bli stående igjen langsgående kanter. Fresedybden tilpasses tykkelsen på det beskrevne slitelaget som legges i etterkant.

Planfresing

Fresing for avretting i lengde og tverrprofil for å fjerne spor og ujevnheter. Ved planfresing freses veien i full bredde som forarbeid før slitelag eller for å øke friksjon på underlag.

Hjulfresing – Ditch Witch

Ved hjulfresing freses asfalt i spor for blant annet infrastruktur, elektro og lignende. Denne metoden brukes for å lage spor for kabel og rør i bakken og brukes på flyplasser og asfalterte veger.

Dypstabilisering og anriking

Metode som brukes for å forbedre veiens bæreevne, minske vanninntrenging og øke levetiden på dekke. Ved dypstabilisering og anriking freses de eksisterende massene med evt. tilføring av pukk og bindemiddel. På aktuelle veier vil metoden være kostnadsbesparende grunnet mindre behov for tilførsel av nye masser og arbeidet foregår over en kort anleggsperiode.

Kontakt: