Om prosjektet
Prosjektet UDK 02 kulvert og løsmassetunnel inngår i InterCity-utbyggingen på Østlandet, som er norgeshistoriens største samferdselsprosjekt.
Kulvert i åpen byggegrop
Det skal bygges en ca. 320 meter lang kulvert i åpen byggegrop med innvendig avstivning frem til løsmassetunnelen nord for Konnerudgata. Utgravingen foretas delvis under grunnvannsnivå med gravedybder fra ca. 11 meter til ca. 21 meter.
Under vises 3D modell fra mai 2021:
Grunnforholdene varierer med inntil 14 meter leire over faste glasifluviale masser i nord og ca. 5 meter med sand over faste glasifluviale masser i sør. De glasifluviale sedimentene er i hovedsak friksjonsmasse (sand og grus) med et finstoffinnhold under 10 %.
Løsmassetunnelen
For å ivareta nærmiljøet på Danvik er det planlagt å drive en ca. 290 meter lang tunnel i løsmasser før en får etablert et påhugg i berg. På strekningen med løsmassetunnel vil grunnen hovedsakelig bestå av friksjonsmasser.
Løsmassene rundt selve tunnelen grunnforsterkes. Hensikten er å øke massenes styrke/stivhet og oppnå tilstrekkelig lav permeabilitet i massene rundt tunnelen for å hindre vannlekkasje og dermed grunnvannssenking langsetter tunnelen. Etter grunnforsterkningen kan tunnelen drives med en sekvensiell drivemetode (korte drivelengder samt bruk av delte tverrsnitt).
Etter drivingen av løsmassetunnelen monteres en vanntett membran og en permanent lining. Den permanente liningen er en armert betongkonstruksjon som dekker hele tunnelperiferien.
Nøkkeltall
Stabilisering
med jetpeler
15 300 m3
Spunt
Rørspunt
14 000 m2
Innvendige
rørstivere
4 000 m
Graving
i kubikkmeter
110 000 m3
Betong
i kubikkmeter
12 900 m3
Armering
i tonn
2 500 tonn