For å møte de strenge tidsplanene og sikkerhetskravene ble arbeidene primært utført om natten, i hvit tid mellom togavgangene, samt i påske- og sommerbrudd. Dette gjorde det mulig å gjennomføre kritisk arbeid med minimal påvirkning på togtrafikken.
Hovedmengder:
- 260 stk Mofix 555 fundamenter
- 190 stk HEB-master
- 28 stk åk
- 5 stk utliggeråk
- 280 utliggere
- 33 stk bevegelige avspenninger
- 16 500 meter ny kontaktledning med bæreline
- 25 000 meter returledning
- 12 stk sugetrafoer i kiosk, inklusive prosjektering
- 92 stk filterimpedanser
- 1000 meter kabelkanal
- 20 stk KL brytere
Prosjektutfordringer:
Strekningen mellom Etterstad og Lillestrøm er en kritisk del av Hovedbanen, og arbeidet ble gjennomført på en strekning med høy trafikk, over flere stasjonsgrenser, og tett inntil eksisterende infrastruktur. Den komplekse logistikk- og sikkerhetsplanleggingen var avgjørende for å kunne opprettholde sikkerhet og fremdrift uten å forstyrre godstog og passasjertrafikk.

Innovative løsninger:
For å håndtere utfordringene i prosjektet utviklet vi flere innovative løsninger. Blant annet ble braketter for KL-master spesialdesignet for kulverter, og en midlertidig returledning ble etablert for å muliggjøre boring av KL-fundamenter. Disse løsningene bidro til å holde tidsplanen og sikre en effektiv gjennomføring uten forsinkelser.
Miljøhensyn:
Vi reduserte det totale miljøavtrykket ved å benytte materialer og metoder som minimerer ressursbruk og utslipp. Dette prosjektet er et godt eksempel på Veidekkes forpliktelse til bærekraftige løsninger i storstilte infrastrukturprosjekter.