E39 Betna - Hestnes

Veidekke har levert alle betongkonstruksjoner på E39-parsellen Betna-Hestnes, én av tre parseller i utbyggingen av E39 Betna–Stormyra.

Hennaelva

Kunde

Statens Vegvesen Region Midt

Tidsrom

Mai 2022 – April 2024

Sted

Heim kommune

Kontraktsform

Underentreprise

Prosjektet, som er gjennomført i underentreprise for Bertelsen & Garpestad AS på oppdrag fra Statens Vegvesen Region Midt, omfatter byggingen av 11 komplekse betongkonstruksjoner:

  • 4 platebruer
  • 1 kassebru
  • 1 rammebru
  • 3 bjelkebruer (spennarmerte prefabrikkerte betongbjelker)
  • 2 kulverter

Innovative løsninger og bærekraftige metoder

Prosjektet har vært preget av teknisk utfordrende løsninger, hvor Veidekke har levert høy kvalitet på alle konstruksjoner:

Hennaelva Bru (K501):

  • Platebru med spenn på 35 meter over et bratt juv.
  • Strenge miljøkrav til aktivitet i elva løst med fagverksdragere (R800, RMD Kwikform) som understøttelse for forskalingen, tett med duk for å unngå lekkasje av betong i elva.

Otnesbrua (K701):

  • Kassebru på 137 meter fordelt på 3 spenn.
  • Understøttelse med 24 000 m³ brureis, tilpasset bratt terreng.
  • 25 meter høye søyler glidestøpt for maksimal presisjon.

Bærekraftige tiltak:

  • All betong er levert i lavkarbonbetong klasse A.
  • Prosjektet er sertifisert til BREEAM Infrastructure Excellent, som dokumenterer miljøvennlig gjennomføring og bærekraftige løsninger.

Samarbeid og effektivitet

Prosjektet har hatt et tett samarbeid mellom Veidekke, Bertelsen & Garpestad, og Statens Vegvesen, med fokus på kvalitet, HMS og fremdrift. Noen høydepunkter inkluderer:

  • Overlevering av konstruksjonene tre måneder før kontraktsfestet frist.
  • Produksjon på opptil fem konstruksjoner samtidig for å sikre fremdrift.