”Det er vi som passer på at folk kommer seg trygt frem og tilbake til jobb”
Thor Arne jobber som driftsleder på Romerike sentrum-kontrakten der Veidekke har drift og vedlikeholdsansvaret på oppdrag fra Statens vegvesen.
Trond jobber som kontraktsleder på Romerike sentrum-kontrakten der Veidekke har drift og vedlikeholdsansvaret på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontrakten har 18 mil med høytrafikkert vei og seks mil med gang- og sykkelvei, et lite men komplisert driftsområde.
Trond har jobbet med drift og vedlikehold i 20 år. Han begynte som veivokter og har senere hatt flere stillinger i driften av veinettet, i de senere årene i en planlegger-rolle.
- Det er helt klart en overgang fra å jobbe i driften ute til å skulle jobbe med å planlegge det du en gang var med å utføre. Det er likevel et stort pluss å vite hva de konkrete driftsoppgavene dreier seg om for våre folk ute, sier han før han legger til:
- I jobben min nå er det å få med seg hele laget, å være en motivator og å få alle til å jobbe i samme retning – og ikke minst at alle skal trygt hjem fra jobb hver dag, helt sentralt.
En kontraktsleder er ansvarlig for kontraktsområdet og har personalansvaret for folkene som drifter området. Selv om det er mest kontorjobb og personalansvar inngår i jobben, er det er stor bredde i oppgavene forteller Trond:
- Jeg har jevn og tett dialog med byggherre og kontraktsinngåelser og oppfølging av underentreprenører og jeg leder morgenmøter med driftsledere og veivoktere. Jeg har ansvaret for planlegging frem i tid, å få folk til å jobbe sammen og jeg har økonomiansvaret. Det løpende samspillet med våre driftsledere er sentralt. Her på kontrakten er vi to driftsledere og en kontraktsleder og vi utfyller hverandre med tidligere erfaringer og hva vi er gode på, forteller Trond.
Trond forteller at alle arbeidsoppgavene som foregår i en driftskontrakt, er rettet mot å oppfylle kontraktsvilkår, enten det er brøyting og salting eller krav til midlertidig vedlikehold av veidekket eller å hindre at overvann oppstår.
- Noen ganger inntreffer ekstreme værhendelser og da får man testet både kapasitet, ferdigheter og evne til å samarbeide. Det kan kanskje høres litt rart ut, men ekstremværet Hans var både slitsomt, men også spennende. Det blir utfordringer på alle områder, en må være klar i «nøtta» og få ut nok egne folk og ekstra mannskap til å løse alt som er mulig å løse – i riktig rekkefølge. Det var trafikkdirigenter, gravemaskiner og lastebiler ut for å reparere veier som var ødelagt forteller han.
Trond forteller at lean-metodikken «involverende planlegging» (IP) også brukes i drift og vedlikeholdsvirksomheten i Veidekke. Dette gjør at alle involverte helt ut til veivokterne har hånden på rattet i planleggingen og får et langt større eierskap til jobben som utføres.
- Jeg er inkluderende som person og ønsker å ha med meg hele teamet inn i planleggingen, så IP-metodikken passer meg veldig godt, forteller han.
Trond mener det kan være en fordel å være litt diplomatisk anlagt og litt «rund i kantene» som kontraktsleder.
- En må like å prate med folk og så hjelper det å kunne tåle en del. Det er ikke til å legge skjul på at det er en del telefoner fra folk som har fått snø i oppkjørselen eller at et gjerde er påkjørt og da er det bra å være diplomatisk og kunne rydde opp på en ordentlig måte, forteller han smilende.
- Vi har veivoktere mellom 23 og flere og femti år. Det er folk med mye erfaring, og miksen med nytt blod tror jeg er en styrke. Det gjør at samarbeidet veivokterne imellom blir bra og at det læres på tvers av erfaring og måter å tenke og se løsninger på, mener han.
Når Trond forteller om arbeidsmiljøet, er stor takhøyde det første han sier.
- Det er en ledig tone og mye latter og lun og god humor blant gjengen og det bidrar positivt i en travel hverdag. Den gode tonen vi har gjør det hyggelig å komme på jobb, og fungerer stressdempende når det er hektisk, forteller han.
- Alt vi gjør på kontrakten er i stor grad et teamarbeid der vi trekker på ulik kompetanse og bakgrunn. Miksen av en utfordrende hverdag og samhandling med kolleger er noe jeg liker godt. At det vi planlegger sammen fungerer, gir en utrolig god følelse, sier han.
En driftskontrakt er på mange måter et langvarig kontinuerlig prosjekt som også skal driftes økonomisk forsvarlig forteller Trond.
- Økonomi er en viktig del av jobben min, så når vi har økonomigjennomgang og kan vise til gode resultater, er det en stor tilfredsstillelse. Det er en bekreftelse på at vi sammen har gjort en god jobb, avslutter han.
Thor Arne jobber som driftsleder på Romerike sentrum-kontrakten der Veidekke har drift og vedlikeholdsansvaret på oppdrag fra Statens vegvesen.
Som planleggingsleder på K1b Fornebubanen, jobber Christine med å sikre at prosjektet holder riktig fremdrift, kostnadsramme og kvalitet.
Johanne er 24 år og har vært i bygg- og anleggsbransjen siden 2018. Veien til fagbrev i vei- og anleggsfaget har hun gått som voksenlærling og jobber nå som veivokter for Veidekke på Romerike.
Vi jobber for å gjøre transport til en god opplevelse for bilistene.
Ser du på utfordringer som muligheter? Da er du kanskje en av oss. Se alle våre ledige stillinger!
I Veidekke finnes det mange ulike yrkesroller. Her kan du lese om noen av de rollene du kan ha når du jobber hos oss.