Kristina Andreasson
Konserndirektør, kommunikasjon og merkevare
Tunnelbygging kan betraktes som en nasjonal idrett i Norge sammen med andre idretter inspirert av fjellene og fjordene. Teknologien har imidlertid kommet langt siden den spede begynnelsen på 1800-tallet, og robothunden Spot representerer en av de mest avanserte og etterlengtede teknologiene som nå er tilgjengelig for arbeid i tunnel.
I Veidekke står verdier som «grensesprengende» og «entusiasme» sterkt. Vi ønsker å gå foran med å ta i bruk ny teknologi for å skape innovative løsninger som gir verdier for våre kunder og samfunnet. Samarbeidet med BuildingPoint gjør at Veidekke blir den aller første entreprenøren i Skandinavia til å sette robothunden Spot til praktisk bruk. Formålet er å avdekke potensial for prosessforbedringer og økt sikkerhet knyttet til tunneldriving.
Det mobile robotchassiset Spot, er laget av Boston Dynamics. Sammen med Trimble har Spot blitt tilpasset for operasjoner i bygg- og anleggsbransjen. Tilpasningene er blant annet skannere og totalstasjoner. Med Trimble X7-skanneren er Spot blitt bygget om til en "autonom skannerløsning".
Ifølge Øyvind Svaland i Veidekke er skanning allerede bredt tatt i bruk som metode for data- og kunnskapsinnhenting. Skanningen gjøres av operatører på bakken, eller av droner. Skannedataene gir raskere og bedre beslutningstaking i mange tilfeller.
- I dag bruker vi skanning mye! Bruken av skanning øker, og vi ser en stor verdi av det. Samtidig ser vi mange muligheter for å forbedre prosessen slik at vi er sikre på at vi får skannedata fortløpende, sier Svaland.
- All skanning inne i tunneler gjøres av en operatør i dag, det vil si at en faglært person må være på stedet for å utføre skanningen, noe som noen ganger begrenser tilgjengeligheten til skannedataene, forteller Svaland.
Å ha en skanner på stedet som kan fjernstyres vil begrense behovet for å ha eksperten fysisk til stedet. Spot kan være sittende på ladestasjonen, klar for ad hoc-oppdrag når det måtte passe. I tillegg kan Spot utføre skanning basert på forhåndsprogrammerte oppdrag, for eksempel om natten og når arbeider er på vent.
- Det er mange fordeler med Spot, spesielt knyttet til sikkerhet for mennesker, autonom drift med repetitive oppgaver og økt fleksibilitet i våre operasjoner. En annen fordel med roboter er at de kan operere i områder som er utrygge for mennesker, sier Svaland. Spot kan gjøre skanninger inn på områder som nylig har blitt sprengt eller foret med betong uten noen bekymring for personellsikkerhet.
Svaland og prosjektteamet med ansvar for skanning og andre digitale innovasjoner, arbeider på UDK 01-tomta for Vestfoldbanen Drammen-Kobbervikdalen – et jernbanetunnelprosjekt for Bane NOR. Spot har gjennomgått omfattende testing i produktutvikling, men for oss i Veidekke er det viktig å komme i gang og lære gjennom erfaring.
- Samspillet mellom programvare og maskinvare og flyten av data er veldig viktig, sier Svaland, og forklarer at Veidekke har ambisjoner om å fortsette å presse grensene og å finne måter å gjøre systematiske forbedringer for næringen.
- Veidekke kan ta ledelsen ved hjelp av våre leverandører, som Trimble og BuildingPoint, som også leverer verktøy som Tekla og Trimble Connect, sier Svaland. Han fortsetter med å innrømme at han forventer suksess med robotisering, men at det fortsatt er hindringer å overvinne.
- Vi forventer mange utfordringer når vi starter med robotisering, men vi vil aldri lære hvis vi ikke starter, forteller Svaland.
Konserndirektør, kommunikasjon og merkevare
Pressekontakt/kommunikasjonssjef Veidekke Norge
Innovasjon og digitalisering er sentralt i vår måte å utvikle konkurransekraft og skape verdi på.
Veidekke bygger for Bane NOR på Vestfoldbanen sør for Drammen stasjon.
Vi leverer tunnel- og fjellanlegg over hele landet.