Veidekke ASA: Stanser hydrogenprosjekt

04.01.2022 - 12:26

Veidekke legger prosjektet med hydrogen som mulig energibærer for skip og asfaltproduksjon på is inntil videre. Nødvendige investeringer blir for høye og den økonomiske risikoen blir for stor med de forutsetninger som hittil har vært førende for prosjektet.

- Veidekke skal fortsette med å kutte klimautslipp fra vår virksomhet, og vårt ønske om å konkurrere på bærekraft er på ingen måte svekket. Men når vi ser på de betydelige investeringene og den korte forutsigbarheten asfaltbransjen lever under i dag (6-8 måneder), mener vi at risikoen rett og slett blir for stor. Vi har derfor valgt å stanse prosjektet i sin nåværende form, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.

Dialogen fortsetter med samarbeidspartene i de neste ukene for å se om det er mulig å fortsette prosjektet på andre premisser med en annen risikoprofil for Veidekke.

Øivind Larsen, konserndirektør, +47 90 58 23 51, oivind.larsen@veidekke.no
Helge Dieset, kommunikasjonssjef i Veidekke, +47 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 8 100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.