Veidekke ASA: Skal bygge kulturhus i Steinkjer

13.11.2020 - 13:54

Veidekke har i dag skrevet kontrakt med Steinkjer kulturbygg AS om å oppføre det nye kulturhuset i Steinkjer nord i Trøndelag. Bygget skal blant annet inneholde bibliotek, kinosenter, storsal med nesten 600 sitteplasser og flere mindre saler. Oppdraget er en total­entreprise verdt nær 270 millioner kroner ekskl. mva.

Det nye kulturhuset blir liggende ved Steinkjerelva i Steinkjer sentrum og blir på 9.000 m 2, inkludert et eksisterende bygg på 1.300 m 2 i Strandvegen 4 som skal renoveres. Det topp moderne kinosenteret med fire saler får fra 40 til 210 plasser, storsalen på 870 m 2 skal kunne brukes til mange typer aktiviteter og det blir flere mindre saler for konserter og forestillinger i tillegg til kunstgalleri, restaurant og museum.

- Vi er veldig stolte over at vi skal få bygge det nye kulturhuset. Dette blir et viktig bygg som kommer til å bety mye for veldig mange i Steinkjer, og vi takker så mye for tilliten. Byggearbeidene skal utføres av Veidekke og vårt datterselskap Grande Entreprenør sammen med andre lokale samarbeidspartnere, sier distriktsleder Ståle Brovold i Veidekke Bygg Trøndelag.

- Bygging av det nye kulturhuset i Steinkjer har vært under planlegging i lang tid, og er et viktig prosjekt for oss som byggherre, for alle fremtidige brukere og for Steinkjer by. Vi ser derfor nå frem til å gå over i neste fase av prosjektet og til et godt samarbeid med Veidekke og deres samarbeidspartnere sier Ingunn Ramdal, prosjektleder for Steinkjerbygg AS.

Nå starter en fase med samhandling nokså umiddelbart, mens b yggearbeidene er planlagt igangsatt etter påske med ferdigstillelse sommeren 2023.

Les mer om prosjektet her: www.steinkjerbygg.no/prosjekter/kulturhuset/

Distriktsleder Ståle Brovold, tlf 90 77 28 19, stale.brovold@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 37 milliarder, og halvparten av de 8 200 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.