Veibyggere ved Kongsberg vant HMS-pris

15.02.2018 - 09:33

I kveld ble Veidekkes skandinaviske HMS-pris delt ut på konsernets ledermøte, og vinneren ble anleggsprosjektet for bygging av fem kilometer firefeltsvei på E134 fra Damåsen til Tislegård ved Kongsberg.

Prosjektet har blant annet gjennomført 30 måneder med produksjon uten skader med fravær, og de har etablert felles mål og kjøreregler på tvers av alle fag uavhengig av om det gjelder egne ansatte, leverandører, innleide eller andre underentreprenører.

- Vi er imponert over det de har fått til på prosjektet. Det har blant annet blitt fremhevet som et eksempelprosjekt av Statens vegvesen som er byggherre på hvordan man skal drive godt sikkerhetsarbeid, og det er til inspirasjon for oss alle, sier konserndirektør i Veidekke, Hege Schøyen Dillner.

Juryen sier videre i sin begrunnelse at prosjektet har proaktivt gjennomført en grundig og overordnet risikoanalyse, som blant annet resulterte i ekstratiltak som bygging av midlertidig bro og rundkjøring for å redusere risiko for konflikt mellom anleggstrafikk og tredjepart. Prosjektet har også hatt fokus på holdninger og forståelse av ansvaret man har uavhengig av stilling, noe som har skapt et godt samarbeid og en sterkere lagfølelse i prosjektet.

Vedlagte bilde viser HMS-leder Sølvi Tengren og prosjektleder Ole Jørgen Aakre.

Konserndirektør Hege Schøyen Dillner, tlf 90 73 56 61, hege.dillner@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 32 milliarder kroner, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.