Byggestart for Frysjaparken

02.02.2018 - 11:01

Veidekke bygger 370 nye leiligheter nær Nordmarka i Oslo. Byggingen av første byggetrinn i utbyggingen av Frysjaparken går i gang nå i disse dager med 154 leiligheter fordelt på 3 hus. Leilighetene er innflytningsklare fra fjerde kvartal 2019. Kontrakten ble signert juli 2017.

Frysjaparken er et kvalitetsprosjekt i flott beliggenhet mot Nordmarka. Gammel industri og næring transformeres til et nytt og moderne boområde. Det vil bli boliger, butikker, skoler, barnehage, ny infrastruktur og parkområder. Ferdig utbygget vil området romme 1500-2000 boliger og huse 4000 mennesker.

Stor interesse

Leilighetene i Frysjaparken består av 2- til 5-roms leiligheter med forhøyet standard. Beboere vil i tillegg få tilgang til smørebod og sykkelverksted for å på best mulig måte utnytte seg av naturen langs idylliske Akerselva og Nordmarka

– Det er stor interesse for boligprosjektet og siden salgsstart i april har vi solgt over halvparten av boligene i første byggetrinn. Starten på året har vært veldig bra, sier Jenny Nicoline Olsen, prosjektselger i OBOS.

Innovativ og industrialisert bygging

-Vi gleder oss til å komme i gang med byggingen på Frysja. Prosjektet er stort og ligger godt til rette for å bygge både effektivt og å kunne ta ut læringseffekter. Teamet til Veidekke er en videreføring av det teamet som har bygd Hagebyen og Portalen. Disse prosjektene har lyktes med innovative arbeidsprosesser og ny teknologi for å bygge raskere og billigere, og på Frysja skal vi bygge videre på denne arven. Vi skal på Frysja ta i bruk IOT-teknologi, augmented reality og robotisert prosessautomasjon for å bygge raskere, billigere og mer effektivt. Alt ligger til rette for å nå nye milepæler, sier Morten Barreth, prosjektleder i Veidekke.

Billedtekst (last ned nederst på siden): Mathis Grimstad, Daniel Siraj, Victoria Evensen og Anders Haugen fra hhv. Stor-Oslo Eiendom, OBOS, leder byutviklingskomitéen (AP) og Veidekke, tar første spadetak i boligprosjektet Frysjaparken.

Prosjektleder Morten Barreth i Veidekke, tlf 93 88 37 16, morten.barreth@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er 30 milliarder kroner, og om lag halvparten av de 7 400 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.