Catharina Bjerke er ny leder i Veidekke Industri

21.06.2017 - 09:08

Catharina Bjerke (49) er ny administrerende direktør i Veidekke Industri. Hun kommer fra stillingen som direktør for drift og vedlikehold i Veidekke Industri.

Catharina Bjerke er ny leder i Veidekke Industri

Catharina Bjerke er ny leder i Veidekke Industri.

- Vi har hatt en prosess med mange gode og kvalifiserte søkere, og har kommet til et valg vi er svært fornøyd med. Catharina Bjerke har forretningsteft, solid ledererfaring og er opptatt av mennesker, strategisk utvikling og forbedring. Dette er gode forutsetninger for å lede Veidekke Industri videre, sier konserndirektør Jørgen Wiese Porsmyr.

Catharina Bjerke har siden oktober 2015 ledet forretningsområdet drift og vedlikehold i Veidekke Industri. Hun har tidligere innehatt stillinger som administrasjonsdirektør i Delta, administrerende direktør i Mesta Drift AS, direktør og regionsjef i ISS Facility Services AS samt administrasjonssjef i YTF i Yrkesorganisasjonenes sentralforbund. Catharina er cand.mag. fra Universitetet i Trondheim med psykologi grunnfag, sosiologi og diplomøkonom fra Trondheim Økonomiske Høgskole.

- Det har vært en spennende og krevende periode i drift og vedlikehold. Vi har restrukturert forretningsområdet på mange områder, blant annet når det gjelder organisering, styringsstøtte og kompetansebygging. Dette arbeidet får jeg mulighet til å følge videre, samtidig som vi skal videreføre og forsterke strategien for Veidekke Industri som helhet. Asfalt, pukk og grus, og drift og vedlikehold er tre komplementære forretningsområder med kompetente og stolte medarbeidere jeg ser frem til å jobbe tett med videre, sier Catharina Bjerke.

- Jeg er godt fornøyd med at vi kan rekruttere dyktige ledere fra egne rekker. Catharina har vært en del av ledergruppen i Industri i halvannet år og kjenner virksomheten godt. Hun har gjort en god jobb og har tatt tak i et forretningsområde i en utfordrende situasjon. Arbeidet med å finne hennes erstatter settes i gang snart, og jeg er helt sikker på at den prosessen vil lede til gode kandidater som kan videreføre arbeidet i drift og vedlikehold, sier konserndirektør Jørgen Wiese Porsmyr.

Catharina Bjerke tiltrer i sin nye rolle 15. august. Hun etterfølger Øyvind Moen som har gått til en rolle som administrerende direktør i Veidekke Eiendom. Øyvind Moen vil i perioden frem til Catharina Bjerke starter også ivareta rollen som administrerende direktør i Veidekke Industri.

Kontakt:

Konserndirektør Jørgen Wiese Porsmyr, tlf: 907 59 058, Jorgen-Wiese.Porsmyr@veidekke.no

Påtroppende adm. dir. Veidekke Industri Catharina Bjerke, tlf: 400 11 410, catharina.bjerke@veidekke.no

Konserndirektør Kommunikasjon Lars Erik Lund, tlf: 413 31 369, lars.lund@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er 30 milliarder kroner (2016), og halvparten av de 7 400 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.